Skip to content

anti’conceptualizare&pro’primitivism

February 10, 2010

când eram mică şi rămâneam pe întuneric,
o lume întreagă ieşea din mintea mea şi dansa:  spiritele tuturor ţipetelor şi fricilor, ale râsului,
supersitiţiile stupide, fanteziile şi basmele. acum pe întuneric ştiu că spiritele nu există, simt cum oboseala scade cenzura şi…las prostiile şi să ma culc, pt că mâine m’aşteaptă ce m’aşteaptă la serviciu
logicul şi conştienţa se insinuează atât de firesc în interpretarea, privirea realităţii, totul poate fi redus la cuvinte, idei, concepte, realitatea devine reală şi capătă sens prin prisma conceptelor şi noţiunilor care le proiectăm asupră’i.

artificial de’ţi străpezeşte dinţii. când, de fapt procesul istoric real este exact invers. se pare că la primitivi (şi mă refer la cei care trăiau sau mai trăiesc în jungla, ca în povestaşul lui llosa) imaginea realităţii,

respectiv ecoul pshic al acesteia

este atât de puternic şi de bogat senzorial, încât atunci când este rememorat spontan este ca o halucinţie.
primitivul gândeşte realitatea în care trăieşte, dar nu în sensul abstractizării şi generalizării, adică el are de fapt viziuni, a căror realitate este atât de credibilă încât confundă psihicul cu realul, confundă obiectivul cu subiectivul
se pare că pe baza acestei autonomii a imaginii faţă de simţuri se bazează de fapt credinţa primitivă în spirite. gândirea primitivă este vizionară, auditivă şi de aceea revelatoare, motiv pentru care vizionarul este întotdeauna şi gânditorul tribului şi mijloceşte revelaţia spiritelor sau zeilor

gândul are o acţiune magică, întrucât real fiind are acelaşi efect cu realitatea, astfel cuvântul, ca haină exterioară a gândului  are efect real pentru că stârneşte imagini rememorate reale. adică limbajul lor include abstractizări şi generalizări, dar nu sărăcesc cuvintele de concret
par uimitoare superstiţiile primitive doar pentru că am reuşit să de’senzorializăm profund imaginea psihică, am învăţat să gândim abstract
excesele alcoolice, muzica la maxim, cluburile, excesele fizice, getting high reuşesc într’o oarecare măsură să abolească gândirea asta obsedantă, chiar dacă temporar şi atunci senzaţia ţâşti! realul  psihicul nu mai sunt delimitate atât de clar.  aş vrea să pot gândi realitatea primitiv, adică să pot vedea bogaţia ei şi să fie atât de impresionantă şi fiecare rememorare să fie ca o viziune…este oare realitatea mea atât de diferită şi de puţin impresionantă, sau am nevoie în continuare de exerciţii de privit?

12 Comments leave one →
  1. February 10, 2010 11:59 am

    o viziune foarte complexa dar grea in acelasi timp fata de acest subiect! trebuie citit si recitit!

    p.s. nota zece pt Povestasul lui Llosa! :)

    • February 10, 2010 6:33 pm

      este?! am intalnit-o la jung, la niste vreme dupa povestasul si mi s-a parut absolut geniala si ma obsedeaza de ceva vreme :) . de fapt nu e foarte complicata ideea, numai ca se refera la niste chestii mai complexe si d’aia pare mai complicat decat e… :)

  2. Gabi permalink
    February 10, 2010 12:52 pm

    jock avea dreptate..recitit, recitit si din nou recitit si tot don’t comprende :)

    • February 10, 2010 6:49 pm

      mai da’ pretentios mai ecsti, nu te mai multumeste nimique de la o vreme :P
      las’ ca o sa scriu despre concursuri de pipi data viitoare si o sa incpem de’acolo o panarama sa ne tina 3 zile si 3 nopti
      dar cu o singura conditie: pe principiile ce e val ca valu trece si apa trece pietrele raman ;;) la final facem lupta aia de gorilla superhero, fiecare si-o aduce pe a lui, muci va facem!!!!!! > :P

      • Gabi permalink
        February 10, 2010 6:58 pm

        ce vorbesti tu vecino…gata, done deal, fiecare cu baiatul lui la apus de soare in gorile sa ne batem.

      • February 10, 2010 7:00 pm

        mu ha ha ha >:D

  3. cata lee permalink
    February 10, 2010 11:04 pm

    cred ca oricate exercitii de privit am face nu am putea sa vedem aceleasi lucruri ca un primitiv… omul profan cotidian face parte dintr’o alta paradigma decat omul sacru primitiv si chiar decat omul profan primitiv…
    cred ca tot saltul “inainte” si tot ce denumim noi mai mult sau mai putin grosso modo “istorie” a departat foarte mult omul profan cotidian de conditia originara umana…
    zice eliade pe undeva (referindu’se chiar la diferentele enorme intre sacru si profan, intre omul din societatile primitive si omul de azi) ca in trecut omul aprindea focuri de solstitiu din niste ratiuni care aveau ca scop pastrarea legaturii cu sacrul, evocarea in profan a sacrului. oare cati dintre noi stiu ce semnifica solstitiul de iarna sau ce inseamna midsummer night’s eve…
    din alea 24 de ore, cat de mult petrecem noi uitandu’ne in trecut? si daca intr’adevar ne uitam, distingem ceva din cauza voalului pe care “civilizatia”, “istoria”, “caderea in timp” o pun pe ochii nostri?
    ma intreb tot timpul, incercand sa evit judecatile de valoare… daca o civilizatie extraterrestra ar veni pe pamant cu scopul unui experiment rautacios si ar lua un grup de oameni si “ar da timpul inapoi ” si l’ar plasa nu acum 100 000 de ani, pe vremea primilor homo sapiens, sa zicem acuma mai de curand… prin 10 000 inainte de momentul 0 al istoriei (vorbim de sfarsitului erei glaciare, disparitia Atlantidei, primele semne ale civilizatiilor de pe tarmurile estice ale MEditeranei)… deci intrebarea era… omul de azi, cu toata tehnologia pe care o are in sange si fara de care aproape ca nu poate vietui la parametri “normali”, mutat in 10 000 BC, ar putea supravietui si evolua… oare genele pastreaza in ele puterea de a evolua? oare ar evolua tot inspre ceea ce e azi sau s’ar pierde pe drum? oare si-ar regasi avatarul si adevarul, asemeni lui Jake Sully… ?

    • February 11, 2010 1:51 am

      ah! once again let me reiterate my appreciation for wasting ur passion in here :)
      interogatia ta ma duce cu gandul la o povestire de’a lu borges in care personajul nimereste intr-o lume primitiva si plina de superstitii, unde oamenii se dovedesc a fi de fapt platon, aristotel&co care uitasera tot despre ce-au scris si redescopereau treptat aceleasi teorii :) (nu mai stiu cum ii spune)
      mie mie se pare mai degaraba dilematic “voalul” de care vorbesti: este o acoperire sau o reinstrumentare? in general scopul unui comportament uman este de a satiface o nevoie. comportamente mai mult sau mai putin primitive au menirea de a satisface o anumita nevoie umana: de sacru? de profan? de mantuire? (hihi, asta fiind o nevoie stringenta, ancestrala si cotidiana).
      odata cu trecerea timpului, cred ca nevoia, aia care’o fi dintre ele, nu s-a modificat, ci s-a instrumentat diferit. si cerd ca jake sully&fenomenu’i este o ilustrare a acestui fapt (crezi ca i-ar fi placut lui eliade avatar?sau daca ar mai fi trait i-ar fi cerut cameron expertiza? ;;) )
      in fine ce vroiam sa spun eu este ca si mie mi-ar placea sa fiu o primitiva, cerd ca viata..de fapt nu viata, ci trairea era mai autentica, mai putin disociata in extreme, pur si simplu era :) mi’ar placea sa fiu&simt pur si simplu, fara sa fie nevoie sa ma explic eu mie sau celorlalti
      Cheers!

  4. cata lee a.k.a. Csardonix permalink
    February 11, 2010 12:15 pm

    aia e!!! imi doresc asta din cand in cand, cand voalul se mai rupe… “sa fiu”, asta imi doresc… DAR apoi ma apuca intrebarile: oare stiu “sa fiu”, pot “sa fiu”… ???

    • February 11, 2010 10:01 pm

      cu siguranta ca da!! :)
      eu nu am nicio indoiala, pentru simplul fapt ca avem, inca!, anumite instincte destul de primare :) singura chestie care ne-ar putea bruia e gandirea asta, care incearca sa valideze realitatea (o depri dere prosteasca!)

  5. gabi permalink
    February 11, 2010 3:34 pm

    exact si eu ma gandeam la asta…fix la asta,soto :-P

    • February 11, 2010 10:01 pm

      mai gabissule!! stii ce se spune: great minds think alike ;)

Leave a comment